Mitsu Hotaka Gymleider
Profiel Leeftijd : 28 Aantal berichten : 922 Poképoints : 141 Reputatie : 6 PokégearPokéGearGeslacht: VrouwLeeftijd: 22 jaarPokémon: | Onderwerp: Orientation 101 zo jun 29, 2014 8:43 pm | |
| Aangezien dit soort dingen eigenlijk best belangrijk zijn, maar men het er niet vaak in het openbaar of in het algemeen erover heeft, wil ik dit toch best aan bod brengen op Kanto. De laatste tijd valt het me heel erg op hoe iedereen dit onderwerp/deze onderwerpen schijnt te vermijden of af te kraken en dat is nou niet bepaald hoe het hoort. Daarom besloot ik hier toch maar over te beginnen en er een zo goed mogelijk geordend lijstje van te maken, zodat op z’n minst jullie zich hiervan bewust kunnen worden en dit jullie misschien op weg kan helpen. Wie weet hebben jullie hier zelf problemen mee, kennen jullie mensen die hiermee zitten of zoek je gewoon wat variatie voor je (RPG) karakters. Ik hoop in ieder geval dat jullie na het lezen van deze post wat wijzer zijn geworden wat betreft de dingen waar ik het over zal hebben. Dit is een topic waarin we vrij kunnen spreken over seksualiteit, romantische oriëntatie, ras, geslacht, noem het maar op. Deze post is vooral bedoeld om wat bewuster te worden over de queer community, maar voel je vrij om hierop te reageren met eigen ervaringen, ideeën of iets anders. Daar is dit topic immers voor bedoelt. Allereerst zal ik beginnen met een lijstje waarin ik de meest bekende seksualiteiten en dergelijke plaats, zodat jullie niet meteen met vreemde termen worden bekogeld en/of het gevoel hebben dat jullie in een negatief licht worden gesteld. Dat is zeer zeker niet mijn bedoeling hiermee, want ik respecteer elk lid hier op KE en ik hoop dat dit ook wederzijds is. Ik wil jullie alleen maar dingen bijbrengen :') Goed, voordat ik jullie de lijst laat lezen, wil ik wel nog even melden dat ik géén expert ben en dat ook ik niet alles van deze community weet. Ben ik iets vergeten, waarvan jij vindt dat het erbij moet? Wees dan niet bang om dat gewoon hier in dit topic te melden en anders mag je me er gewoon over pb’en. Doe ik ook niet moeilijk over. List of:- Spoiler:
Sexualities:- Heteroseksueel (straight): Zich seksueel aangetrokken voelen tot het andere geslacht.
- Heteroflexibel: Zich vooral seksueel/romantisch aangetrokken voelen tot het andere geslacht, maar ook openstaan voor een relatie met hetzelfde geslacht.
- Homoseksueel (gay): Zich seksueel aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht. Meisjes/vrouwen die homoseksueel zijn, kunnen ook wel bekend staan als lesbiennes.
- Homoflexibel: Zich vooral seksueel/romantisch aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht, maar ook openstaan voor een relatie met het andere geslacht.
- Biseksueel: Zich seksueel aangetrokken voelen tot twee of meerdere geslachten.
- Polyseksueel: Zich seksueel aangetrokken voelen tot meerdere geslachten, maar niet alle. (Denk hierbij ook aan transgenders/transseksuele mensen etc.)
- Panseksueel: Zich seksueel aangetrokken voelen tot alle geslachten. (Denk hierbij ook aan transgenders/transseksuele mensen etc.)
- Mehseksueel:[/b] Geen voorkeur hebben naar welke seksualiteit dan ook en oké zijn met alles. Je kan ‘die’ seksualiteit hebben, je kan het niet weten, maar meh.
- Aseksueel (ace): Het niet voelen van seksuele aantrekking jegens welke persoon dan ook. (Deze mensen kunnen echter wel nog romantische gevoelens hebben voor iemand.)
- Grayseksueel (grace): Het niet vaak voelen van seksuele aantrekking jegens welke persoon dan ook. (Deze mensen kunnen echter wel nog romantische gevoelens hebben voor iemand.)
- Demiseksueel: Pas seksueel aangetrokken zijn tot iemand wanneer er een sterke, emotionele band is opgebouwd.
- Autoseksueel: Zich seksueel aangetrokken voelen tot zichzelf.
Romantic Orientations: - Heteroromantisch: Zich romantisch aangetrokken voelen tot het andere geslacht.
- Homoromantisch: Zich romantisch aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht.
- Biromantisch: Zich romantisch aangetrokken voelen tot twee of meerdere geslachten.
- Polyromantisch: Zich romantisch aangetrokken voelen tot meerdere geslachten, maar niet alle. (Denk hierbij ook aan transgenders/transseksuele mensen etc.)
- Panromantisch: Zich romantisch aangetrokken voelen tot alle geslachten. (Denk hierbij ook aan transgenders/transseksuele mensen etc.)
- Mehromantisch:[/b] Geen voorkeur hebben naar welke romantische oriëntatie dan ook en oké zijn met alles. Je kan ‘die’ romantische oriëntatie hebben, je kan het niet weten, maar meh.
- Aromantisch: Het niet voelen van romantische aantrekking jegens welke persoon dan ook. (Deze mensen kunnen echter wel nog seksuele gevoelens hebben voor iemand.)
- Grayromantisch: Het niet vaak voelen van romantische aantrekking jegens welke persoon dan ook. (Deze mensen kunnen echter wel nog seksuele gevoelens hebben voor iemand.)
- Demiromantisch: Pas romantisch aangetrokken zijn tot iemand wanneer er een sterke, emotionele band is opgebouwd.
- Autoromantisch: Zich romantisch aangetrokken voelen tot zichzelf.
Genders:- Cisgender: Zich identificeren met het geslacht waar je mee geboren bent.
- Transgender (trans): Zich identificeren met een ander geslacht dan waarmee je geboren bent, maar het niet willen/niet kunnen ondergaan van operaties/maatregelen om dit te veranderen.
- Transseksueel (trans): Zich identificeren met een ander geslacht dan waarmee je geboren bent en het hebben ondergaan van operaties/maatregelen om dit aan te passen. (Een beter bekende term hiervoor is ‘om laten bouwen’.)
- Bigender: Zich identificeren met twee of meerdere geslachten.
- Gender fluid: Zich identificeren met meerdere/alle geslachten.
- Agender: Zoals de term al zegt; zich niet identificeren met welk geslacht dan ook.
- Gendermeh: Zich niet interesseren om een gender te ‘kiezen’ en daarom oké zijn met welke term er dan ook voor je gebruikt wordt, inclusief de voornaamwoorden.
- Hermafrodiet/Intersex: De afwijking om met beide geslachten geboren te worden. Door artsen wordt een geslacht toegewezen die vaak de verkeerde beslissing is, waardoor men aan het medicijn moet.
Nu zul je vast denken: leuk en aardig, al die termen, maar wat houdt het allemaal precies in? Dat zal ik je even haarfijn proberen uit te leggen. Dictionary:- Spoiler:
Allosexual; Een term voor mensen die seksuele aantrekking voelen. Dit kan, buiten aseksueel, elke seksualiteit zijn.
Heteronormativity/heteronormatief; Een woord die ik ook al heb laten vallen. Heteronormativity houdt in dat men van het gebruikelijke hetero/cisgender uitgaat en alles wat buiten die norm valt negeert. Het is niet per se iets slechts, in de zin van dat men het niet expres doet, maar het is net zo schadelijk voor de queer community als de welbekende ‘fobie’. Een mooi voorbeeld hiervan is het ontvangst van de Legend of Korra ending.
Hetero-/Homo-/Bi-/Cis-/Transfobie; Dit is eigenlijk meer een vorm van haat dan van angst. Mensen die streng tegen de queer community zijn en dit uiten, worden vaak homo-/bi-/transfobisch genoemd. Het komt echter ook vaak binnenin de community zelf voor dat er naar een bepaalde tak verkeerd gereageerd wordt. Vooral Hetero-/Cis-/Bi-fobie is te vinden in de community zelf en dat is erg jammer.
LGBT+; Er zijn vele varianten met deze afkorting, maar de meest bekende is LGBT+. Het staat voor Lesbian, Gay, Bisexual en Trans. De plus is er uiteraard bijgekomen om de rest van de oriëntaties erbij te betrekken. Dit is de naam van de groep die bestaat uit queers en hetero’s/cisgenders die strijden voor gelijke rechten. Het wordt ook gebruikt als benaming voor de (LGBT+) community.
Libido; Een ander woord voor geslachtsdrift en een term die gebruikt wordt om te verwijzen naar de mate waarin een persoon behoefte heeft aan seksualiteit.
Non-binary; Dit is in principe dezelfde term als ‘genderqueer’, alleen wordt deze het vaakst gebruikt, omdat het door niemand als offensief wordt gezien.
Queer; Goed, ik heb deze term best vaak gebruikt, maar ik denk niet dat iedereen weet wat het inhoudt. ‘Queer’ is een term die gebruikt wordt om alle seksualiteiten en romantische gevoelens samen te voegen, mits ze niet heteroseksueel/romantisch zijn. Voor genders wordt ook wel de term ‘Genderqueer’ gebruikt. Deze term werd vroeger al gebruikt voor deze community en het betekent eigenlijk ‘vreemd’ of ‘raar’ (geloof ik), waardoor het ook nog wel eens als offensief wordt gezien door de community zelf. Pas dus goed op tegen wie je het hebt.
Romantische oriëntatie; een veel minder bekend onderwerp, maar even belangrijk als je seksuele oriëntatie! Het is ongeveer hetzelfde, behalve dan dat dit inhoudt dat je gewoon een relatie met iemand wilt/wilt daten in tegenstelling tot het bed delen. Aseksuele mensen kunnen dus wel romantische gevoelens voor een bepaald geslacht of geslachten hebben. Dat houdt in principe in dat je met iemand wilt uitgaan, handjes vast wilt houden en wilt zoenen. Seksuele gevoelens vallen hier, uiteraard, buiten.
Seksualiteit; een vrij bekend onderwerp, maar het wordt niet vaak genoeg besproken. Als mens zijnde is het vrij belangrijk om te weten wat de jouwe is en inhoudt, maar het is ook ontzettend belangrijk dat je je begrepen en veilig ermee voelt. De laatste jaren is het een beetje beter geworden voor de queer community en steeds meer mensen durven uit de kast te komen, maar er zijn nog veel mensen die erop tegen zijn en lang niet elke queer durft ervoor uit te komen, zelfs in 2015 niet. Je seksualiteit houdt in waar je seksuele voorkeur naar gaat; met wie je, simpelweg gezegd, graag het bed in duikt. Een voorbeeld: “Oh, die jongen is een cutie. Met hem zou ik het wel willen doen.” (Dit betekent echter niet dat dit ook meteen je seksuele drijfveer is. Er zijn namelijk aseksuele/grayseksuele mensen die wel seksueel actief zijn, maar verder geen seksuele aantrekking tot iemand voelen.)
Sex-repulsed; Deze term wordt gebruikt voor mensen die (bijna) niets met het onderwerp seks te maken willen hebben. Seks spreekt hen niet aan om welke reden dan ook of ze voelen zich extreem ongemakkelijk wanneer dit onderwerp aan bod komt. Veel asexuals zijn sex-repulsed, dus voordat je de voorkeuren van een asexual weet, kan je maar beter ernaar informeren voordat je het met hun erover hebt! (Asexuals zijn overigens niet de enigen die sex-repulsed kunnen zijn. Iedereen kan het hebben. Dit maakt je dus geen asexual en niet alle asexuals hebben dit probleem.)
Uit de kast komen; Deze kennen we vast allemaal wel, maar ik wil hem er toch tussen zetten. De term ‘uit de kast komen’ wordt gebruikt wanneer iemand ervoor uitkomt buiten de hetero/cisgender norm te vallen.
Do’s & Don’ts:- Spoiler:
Do’s; - Accepteer de queers en de community.
- Accepteer hetero’s en cisgenders.
- Steun de queers en de community.
- Steun hetero’s en cisgenders.
Don’ts; - Zeg niet tegen een queer dat ze niet bestaan, dat ze in een fase zitten of dat ze nog niet de juiste persoon zijn tegengekomen. Dat ze een andere levensstijl hebben, betekent nog niet dat ze minder mens zijn.
- Ga er als queer persoon niet vanuit dat elke hetero/cisgender queerfobisch is. Er zijn veel hetero’s die ons als community al accepteren! Onwetendheid is niet hetzelfde als negeren of ontkennen, dus als mensen niet weten wat jouw oriëntatie inhoudt, leg het ze dan uit in plaats van boos te worden. Daar schiet niemand wat mee op.
- Queerpersoon of niet, wijs niemand een oriëntatie toe. Dat moeten ze zelf ondervinden en uitvogelen. Het enige wat jij kan doen is begeleiden en steunen, maar de rest moeten ze zelf doen. Zolang de persoon zich prettig voelt met zijn oriëntatie, hoor jij dat te accepteren, zelfs als je vindt dat het niet de goede is.
- Ga er nooit vanuit dat iedereen in de kamer hetero/cisgender is. Er zijn veel verschillende onderzoeken gedaan die jou het tegendeel daarvan kunnen bewijzen. Uiterlijk is namelijk ook niet alles, want van de meesten is het niet eens te zien dat ze (gender)queer zijn. Dit kan vele problemen veroorzaken.
Useful links:LGBT archiveMOGAI archiveTrans woordenlijstAls laatste wil ik deze post eindigen met een lijstje van queer characters hier op KE, zodat het team een overzicht hiervan heeft en er in de toekomst rekening mee kan houden. Het leek me wel handig voor hun om te weten hoeveel queer characters er zijn. Wil je jouw karakters er ook bij hebben staan? Laat het me dan even weten in een postje in dit topic. (Dit is, uiteraard, niet verplicht om te doen. Het bespaart het team alleen wat werk en bovendien kun je misschien potentiële plots met een ander bespreken door dit lijstje.) Characters:- Spoiler:
- Chiaki Tsuda || Panseksueel
- Mitsu Hotaka || Demiseksueel
- Shiyo Hayame || Heteroflexibel
- Sylvia Evans || Biseksueel
Queer zijn is niet iets bijzonders en het maakt je absoluut geen special snowflake. Je bent en blijft gewoon jezelf en dat is normaal. Er zijn genoeg queer mensen die beroemd zijn en in de media terechtkomen. Denk bijvoorbeeld aan Ellen Degeneres en Neil Patrick Harris. En er zijn ook al een groot aantal series die queer characters erin hebben zitten, zoals True Blood en Orphan Black. Langzaam maar zeker begint het voor de wereld normaal te worden om met queer te leven, dus voel je vooral niet gegeneerd of een buitenbeentje gewoon omdat je niet hetero bent. Dat is het enige waar wij om vragen. Acceptatie en gelijke behandeling. We zien onszelf niet als Mary of Gary Sue. We zien onszelf als mensen die opkomen voor hun eigen rechten. Anderzijds; ontwikkel geen hetero- of cisfobie als je queer bent. Er zijn genoeg hetero’s die bereid zijn om je te steunen en met je mee te vechten voor gelijke rechten. Gewoon omdat iemand niet over je oriëntatie weet, betekent het nog niet dat ze het niet accepteren! Leg het ze uit totdat ze het snappen. Dan is iedereen blij. Goed, ik denk dat dit het wel even was van mijn kant. Als er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag, of dat nou hier of via pb is! Denk eraan dat we elkaar dienen te respecteren in dit topic, dus als je niks netjes te zeggen hebt, dan heb ik liever dat je niks zegt c: En dan sluit ik af met: Zelf ben ik grayseksueel/homoromantisch/gendermeh, dus als daar nog verdere vragen over zijn, mag je daar natuurlijk ook contact voor opzoeken bij mij. En natuurlijk ben je er vrij in om te melden wat jouw oriëntaties zijn in dit topic. Dat is echter niet verplicht.
Laatst aangepast door Mitsu Hotaka op zo feb 01, 2015 10:02 pm; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Brendon Mayon Admin
Profiel Leeftijd : 31 Aantal berichten : 1811 Poképoints : 142 Reputatie : 6 PokégearPokéGearGeslacht: ManLeeftijd: 38Pokémon: | Onderwerp: Re: Orientation 101 ma jun 30, 2014 1:00 pm | |
| Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het knap vind dat je je hier zo in verdiept hebt en bereid bent hier een openlijk gesprek over aan te gaan. Zoals ik over de PM ook al zei, dit is een open en vrij forum en ik vind dat dit soort dingen ook besproken moeten kunnen worden.
Hoewel ik van de helft ongeveer wel gehoord had, heb ik hier ook wat over geleerd. Omdat ik zelf nooit een seksuele verwarring doorstaan heb, heb ik me er nooit echt in verdiept. Maar zoals je zelf al zei, onwetendheid of onbegrip kan ook grote ruzies etc. veroorzaken. Dus ik vind het fijn dat je dit aankaart, zodat ik beter voorbereid ben als ik dit in mijn eigen leven/omgeving een keer tegen kom.
Nu ben ik met seksuele geaardheid zo ongeveer net als met godsgelovigheid: je bent wat je bent en je vind wat je vind. Ik heb er geen problemen mee, zolang er ook van mij geaccepteerd word dat ik niks geloof of geen aparte romantische gevoelens heb. Want tsja, het onbegrip en de onacceptatie wil ook wel eens de andere kant op slaan. Als je elkaar gewoon accepteert, dan is er niks aan het handje ja (: |
|
Mitsu Hotaka Gymleider
Profiel Leeftijd : 28 Aantal berichten : 922 Poképoints : 141 Reputatie : 6 PokégearPokéGearGeslacht: VrouwLeeftijd: 22 jaarPokémon: | Onderwerp: Re: Orientation 101 ma jun 30, 2014 6:51 pm | |
| Thanks, maar dat is eigenlijk één van de redenen waarom ik me erin verdiept heb. Niet veel mensen hebben het er openlijk over en dat vind ik jammer. (Ik snap wel dat het een gevoelig onderwerp voor sommigen is of dat het gewoon te privé is om over te hebben, maar op die manier zullen veel mensen dus niets te weten komen over oriëntaties en de verschillende geslachten. Je hoeft het niet per se over je eigen oriëntatie te hebben om mensen wegwijs te maken.)
Ik ben blij dat te horen. Zoals ik al in de vorige post zei heb ik slechts de meest bekende opgenoemd (althans die wat ik vaak over het internet hoor) en het feit dat je, desondanks je onwetendheid, toch anderen accepteert zoals ze zijn is al een hele stap! Er is ook niks mis met vragen, maar ook hierbij moet je weer opletten aan wie je het vraagt, want sommige mensen zijn snel op hun tenen getrapt wat betreft het niet weten van.
Wat betreft het laatste wat je zegt; dat irriteert mij ook ontzettend. Vooral op sites als Tumblr is het een ding om 'heterophobia' of 'cisphobia' op te roepen simpelweg vanwege de homofobie en de transfobie. Ik snap dat mensen gefrustreerd raken, maar op die manier wordt er niks opgelost. Gewoon elkaar accepteren, inderdaad, en niet oordelen voordat je het hele verhaal kent. We zijn allemaal mensen, ongeacht wat er verder in ons leven gebeurd en welke keuzes we maken n_n |
|
Mitsu Hotaka Gymleider
Profiel Leeftijd : 28 Aantal berichten : 922 Poképoints : 141 Reputatie : 6 PokégearPokéGearGeslacht: VrouwLeeftijd: 22 jaarPokémon: | Onderwerp: Re: Orientation 101 wo jan 21, 2015 7:05 pm | |
| Dubbelpost;;
Het lijstje is geupdate ivm de veroudering hiervan. Bovendien heb ik extra's toegevoegd :') |
|
Gesponsorde inhoud
Profiel Pokégear | Onderwerp: Re: Orientation 101 | |
| |
|