Een Pokémon RPG forum dat zich volledig richt op Kanto en de eerste generatie Pokémon.
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Deel
 

 Orientation 101

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden 
AuteurBericht
Mitsu Hotaka
Mitsu Hotaka
Gymleider

Profiel Vrouw Leeftijd : 27
Aantal berichten : 922
Poképoints : 141
Reputatie : 6
Pokégear
PokéGear
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 22 jaar
Pokémon:
Orientation 101 Vide
BerichtOnderwerp: Orientation 101 Orientation 101 Emptyzo jun 29, 2014 8:43 pm

Aangezien dit soort dingen eigenlijk best belangrijk zijn, maar men het er niet vaak in het openbaar of in het algemeen erover heeft, wil ik dit toch best aan bod brengen op Kanto. De laatste tijd valt het me heel erg op hoe iedereen dit onderwerp/deze onderwerpen schijnt te vermijden of af te kraken en dat is nou niet bepaald hoe het hoort. Daarom besloot ik hier toch maar over te beginnen en er een zo goed mogelijk geordend lijstje van te maken, zodat op z’n minst jullie zich hiervan bewust kunnen worden en dit jullie misschien op weg kan helpen. Wie weet hebben jullie hier zelf problemen mee, kennen jullie mensen die hiermee zitten of zoek je gewoon wat variatie voor je (RPG) karakters. Ik hoop in ieder geval dat jullie na het lezen van deze post wat wijzer zijn geworden wat betreft de dingen waar ik het over zal hebben.

Dit is een topic waarin we vrij kunnen spreken over seksualiteit, romantische oriëntatie, ras, geslacht, noem het maar op. Deze post is vooral bedoeld om wat bewuster te worden over de queer community, maar voel je vrij om hierop te reageren met eigen ervaringen, ideeën of iets anders. Daar is dit topic immers voor bedoelt.

Allereerst zal ik beginnen met een lijstje waarin ik de meest bekende seksualiteiten en dergelijke plaats, zodat jullie niet meteen met vreemde termen worden bekogeld en/of het gevoel hebben dat jullie in een negatief licht worden gesteld. Dat is zeer zeker niet mijn bedoeling hiermee, want ik respecteer elk lid hier op KE en ik hoop dat dit ook wederzijds is. Ik wil jullie alleen maar dingen bijbrengen :')
Goed, voordat ik jullie de lijst laat lezen, wil ik wel nog even melden dat ik géén expert ben en dat ook ik niet alles van deze community weet. Ben ik iets vergeten, waarvan jij vindt dat het erbij moet? Wees dan niet bang om dat gewoon hier in dit topic te melden en anders mag je me er gewoon over pb’en. Doe ik ook niet moeilijk over.

List of:
Spoiler:

Nu zul je vast denken: leuk en aardig, al die termen, maar wat houdt het allemaal precies in? Dat zal ik je even haarfijn proberen uit te leggen.

Dictionary:
Spoiler:

Do’s & Don’ts:
Spoiler:

Useful links:
LGBT archive
MOGAI archive
Trans woordenlijst

Als laatste wil ik deze post eindigen met een lijstje van queer characters hier op KE, zodat het team een overzicht hiervan heeft en er in de toekomst rekening mee kan houden. Het leek me wel handig voor hun om te weten hoeveel queer characters er zijn. Wil je jouw karakters er ook bij hebben staan? Laat het me dan even weten in een postje in dit topic. (Dit is, uiteraard, niet verplicht om te doen. Het bespaart het team alleen wat werk en bovendien kun je misschien potentiële plots met een ander bespreken door dit lijstje.)
Characters:
Spoiler:

Queer zijn is niet iets bijzonders en het maakt je absoluut geen special snowflake. Je bent en blijft gewoon jezelf en dat is normaal. Er zijn genoeg queer mensen die beroemd zijn en in de media terechtkomen. Denk bijvoorbeeld aan Ellen Degeneres en Neil Patrick Harris. En er zijn ook al een groot aantal series die queer characters erin hebben zitten, zoals True Blood en Orphan Black. Langzaam maar zeker begint het voor de wereld normaal te worden om met queer te leven, dus voel je vooral niet gegeneerd of een buitenbeentje gewoon omdat je niet hetero bent. Dat is het enige waar wij om vragen. Acceptatie en gelijke behandeling. We zien onszelf niet als Mary of Gary Sue. We zien onszelf als mensen die opkomen voor hun eigen rechten.

Anderzijds; ontwikkel geen hetero- of cisfobie als je queer bent. Er zijn genoeg hetero’s die bereid zijn om je te steunen en met je mee te vechten voor gelijke rechten. Gewoon omdat iemand niet over je oriëntatie weet, betekent het nog niet dat ze het niet accepteren! Leg het ze uit totdat ze het snappen. Dan is iedereen blij.

Goed, ik denk dat dit het wel even was van mijn kant. Als er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag, of dat nou hier of via pb is! Denk eraan dat we elkaar dienen te respecteren in dit topic, dus als je niks netjes te zeggen hebt, dan heb ik liever dat je niks zegt c:
En dan sluit ik af met: Zelf ben ik grayseksueel/homoromantisch/gendermeh, dus als daar nog verdere vragen over zijn, mag je daar natuurlijk ook contact voor opzoeken bij mij. En natuurlijk ben je er vrij in om te melden wat jouw oriëntaties zijn in dit topic. Dat is echter niet verplicht.


Laatst aangepast door Mitsu Hotaka op zo feb 01, 2015 10:02 pm; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Brendon Mayon
Brendon Mayon
Admin

Profiel Vrouw Leeftijd : 31
Aantal berichten : 1811
Poképoints : 142
Reputatie : 6
Pokégear
PokéGear
Geslacht: Man
Leeftijd: 38
Pokémon:
Orientation 101 Vide
http://pokemondarkdays.actieforum.com/
BerichtOnderwerp: Re: Orientation 101 Orientation 101 Emptyma jun 30, 2014 1:00 pm

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het knap vind dat je je hier zo in verdiept hebt en bereid bent hier een openlijk gesprek over aan te gaan. Zoals ik over de PM ook al zei, dit is een open en vrij forum en ik vind dat dit soort dingen ook besproken moeten kunnen worden.

Hoewel ik van de helft ongeveer wel gehoord had, heb ik hier ook wat over geleerd. Omdat ik zelf nooit een seksuele verwarring doorstaan heb, heb ik me er nooit echt in verdiept. Maar zoals je zelf al zei, onwetendheid of onbegrip kan ook grote ruzies etc. veroorzaken. Dus ik vind het fijn dat je dit aankaart, zodat ik beter voorbereid ben als ik dit in mijn eigen leven/omgeving een keer tegen kom.

Nu ben ik met seksuele geaardheid zo ongeveer net als met godsgelovigheid: je bent wat je bent en je vind wat je vind. Ik heb er geen problemen mee, zolang er ook van mij geaccepteerd word dat ik niks geloof of geen aparte romantische gevoelens heb. Want tsja, het onbegrip en de onacceptatie wil ook wel eens de andere kant op slaan. Als je elkaar gewoon accepteert, dan is er niks aan het handje ja (:
Terug naar boven Ga naar beneden
Mitsu Hotaka
Mitsu Hotaka
Gymleider

Profiel Vrouw Leeftijd : 27
Aantal berichten : 922
Poképoints : 141
Reputatie : 6
Pokégear
PokéGear
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 22 jaar
Pokémon:
Orientation 101 Vide
BerichtOnderwerp: Re: Orientation 101 Orientation 101 Emptyma jun 30, 2014 6:51 pm

Thanks, maar dat is eigenlijk één van de redenen waarom ik me erin verdiept heb. Niet veel mensen hebben het er openlijk over en dat vind ik jammer. (Ik snap wel dat het een gevoelig onderwerp voor sommigen is of dat het gewoon te privé is om over te hebben, maar op die manier zullen veel mensen dus niets te weten komen over oriëntaties en de verschillende geslachten. Je hoeft het niet per se over je eigen oriëntatie te hebben om mensen wegwijs te maken.)

Ik ben blij dat te horen. Zoals ik al in de vorige post zei heb ik slechts de meest bekende opgenoemd (althans die wat ik vaak over het internet hoor) en het feit dat je, desondanks je onwetendheid, toch anderen accepteert zoals ze zijn is al een hele stap! Er is ook niks mis met vragen, maar ook hierbij moet je weer opletten aan wie je het vraagt, want sommige mensen zijn snel op hun tenen getrapt wat betreft het niet weten van.

Wat betreft het laatste wat je zegt; dat irriteert mij ook ontzettend. Vooral op sites als Tumblr is het een ding om 'heterophobia' of 'cisphobia' op te roepen simpelweg vanwege de homofobie en de transfobie. Ik snap dat mensen gefrustreerd raken, maar op die manier wordt er niks opgelost. Gewoon elkaar accepteren, inderdaad, en niet oordelen voordat je het hele verhaal kent. We zijn allemaal mensen, ongeacht wat er verder in ons leven gebeurd en welke keuzes we maken n_n
Terug naar boven Ga naar beneden
Mitsu Hotaka
Mitsu Hotaka
Gymleider

Profiel Vrouw Leeftijd : 27
Aantal berichten : 922
Poképoints : 141
Reputatie : 6
Pokégear
PokéGear
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 22 jaar
Pokémon:
Orientation 101 Vide
BerichtOnderwerp: Re: Orientation 101 Orientation 101 Emptywo jan 21, 2015 7:05 pm

Dubbelpost;;

Het lijstje is geupdate ivm de veroudering hiervan. Bovendien heb ik extra's toegevoegd :')
Terug naar boven Ga naar beneden

Gesponsorde inhoud


Profiel
Pokégear
Orientation 101 Vide
BerichtOnderwerp: Re: Orientation 101 Orientation 101 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 

Orientation 101

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kanto Experience :: OOC Board :: Wigglytuff Club :: Praathoekje-